3 tips til at holde et godt energiniveau i vinterperioden

Om vinteren, er der mange der oplever at have et lidt lavere energiniveau end normalt. Vi bliver også ramt af lidt flere sygdomme, som kan være med til at trække energiniveauet ned. Men der er heldigvis råd for, hvordan du kan beholde et godt energiniveau – også selvom temperaturen er kommet under nul grader.

 

Start dagen godt

Det vigtigste for at have god energi i løbet af en dag, er at starte dagen godt ud. Det kan du gøre på mange forskellige måder.

Hvis du er en af de mange, der har brug for en kop kaffe til at starte dagen, er det selvfølgelig den bedste måde, at starte din dag. Du kan overveje, at lave en ekstra god kop kaffe engang imellem, så du føler dig ekstra forkælet. Du kan også prøve at købe noget nyt udstyr til at lave en god kop kaffe, fx en god elkedel måske med temperaturstyring, så kaffen kan få den helt rigtige temperatur.

Du kan også starte din dag godt ud med noget lækker morgenmad eller en god kop the. Hvis du starter dagen godt ud, med noget godt at spise eller drikke, er der en god sandsynlighed for at resten af dagen bliver lige så god.

Hvis du godt kan lide at bevæge dig, kan du prøve at starte morgenen med et par strækøvelser eller lidt morgengymnastik, så du vågner helt op, inden dagens pligter begynder.

 

Sørg for at få de vigtige vitaminer

I vinterperioden, er det ekstra vigtigt at få de rigtige vitaminer. Vi er mere udsatte for forkølelse og Influenza end resten af året. Men du kan forebygge de to virusser, hvis du sørger for at få de rigtige vitaminer. Samtidig er nogle vitaminer også vigtige for at have nok energi.

Der er fx mange danskere, der mangler D-vitamin om vinteren. Det skyldes at vi hovedsageligt får D-vitamin fra solen, og den skinner desværre ikke så meget i de kolde vinterperioder. Det kan derfor være en god idé, at supplere med et tilskud af D-vitamin.

Samtidig er der mange andre kosttilskud, som du med fordel kan tage i vinterperioden. Du kan fx finde mange kosttilskud, der kan hjælpe med at styrke dit immunforsvar. Og et godt immunforsvar er vigtigt for at komme udenom de værste sygdomme.

Et eksempel på et kosttilskud, der kan give et bedre immunforsvar er Guarana, som du kan købe som pulver. Guarana kan også være godt, for at få en bedre koncentration.

 

Få frisk luft

Selvom det er koldt og blæsende om vinteren, er det vigtigt at få en masse frisk lugt, for at have et godt energiniveau. Det kan godt være svært at tage sig sammen til at komme ud om vinteren, men det er vigtigt. Vi bliver nemlig både sundere og gladere når vi er udenfor.

Og det kan sagtens lade sig gøre, at få nogle gode timer udenfor. Hvis du sørger for at have en god vinterjakke, kan du roligt tage på et par gåture. En gåtur er nemlig en af bedste måder at få frisk luft på. Du får bevæget dig og kan samtidig slappe af, og lade tankerne komme lidt væk.

Hvis du har svært ved at komme af sted, som de fleste har om vinteren, kan du prøve at skrive gåturen ind i din kalender. Hvis det står i kalenderen er det lidt mere fast, end når det bare er noget du regner med at gøre.