Få en bedre mental sundhed i dit hjem

Det er utrolig vigtigt at pleje vores mentale helbred, og det gør vi bedst ved at være gode ved os selv. Det virker måske banal sagt, men der er faktisk en del danskere, der ikke giver sig selv den frihed. Faktisk er der mange små ting, som man kan tage til sig i hverdagen, der gør, at vi giver os selv et løft. Det kan være på selvtilliden, vores overordnede glædesniveau eller noget helt tredje. Bundlinjen er, at der er mange ting i hverdagen, der river os ned, og det er så vores opgave at inkorporere elementer, der tager os op ad igen. Som fx hvis du går en tur, når du har skrive- eller læseblokering i eksamenstiden.

3 tips til mere klarhed i hverdagen

Vi ønsker alle mere klarhed i verden, og bare fordi du til tider føler dig nede, betyder det ikke, at der er noget galt med dig. Tværtimod. Det er først, når du kan mærke, at det overtager din hverdag, at du skal agere. Alligevel er der noget, som du kan gøre, for at modvirke det.

Frisk luft er en gylden regel – undgå at blive fanget i lejligheden eller huset

Det er utrolig vigtigt at komme ud fra huset eller lejlighedens fire vægge. Arbejder du fx hjemmefra eller har mindre børn (eller af en anden grund ikke kan forlade hjemmet), så er en altan en utrolig god løsning for at få den nødvendige friske luft. Såfremt du har brug for inspiration, så klik her.

Fjern dig selv fra negative situationer

Der er mange ting i hverdagen, som giver negative vibrationer. Det kan være en ufærdiggjort opvask, ubetalte regninger eller andet. Det virker uoverskueligt, men det ophober sig blot, hvis du ikke gør noget ved det, selvom det er mindre ting.

Få en ordentlig søvnrytme

Søvnrytmen er alfa omega til, om vi fungerer optimalt i hverdagen. Begynd derfor at prøve, om du kan stå op og gå i seng på samme tid hele ugen. Har du svært ved at komme op? Drik en kop kaffe på din altan eller på terrassen.