Gode råd til at komme i gang med træningen

Hvis du ønsker at komme i gang med træningen, hvad end målet er at tabe dig eller blot komme i bedre form, så er det selvfølgelig vigtigt, at du kommer godt fra start. Der findes mange træningsformer, så derfor er der med garanti også en træningsform, der passer rigtig godt til dig. Det er selvfølgelig vigtigt, at vælge den rette form for træning og motion, men hvad der er endnu vigtigere er, at du forbereder dig godt og naturligvis sørger for at komme ud over stepperne. Mange ønsker at komme i gang med at motionere, men det lykkes aldrig, fordi de ganske enkelt ikke har viljestyrken til at presse sig selv og komme i gang med at træne.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det ikke altid er nemt at komme i gang med at træne. For mange kan det virke meget fjernet, at skulle begive sig ned i det nærmeste fitnesscenter, snøre løbeskoene og løbe en tur eller måske hoppe op på cyklen og trampe i pedalerne. Derfor er det også uhyre vigtigt, at du sørger for at komme godt fra start, hvilket også kræver, at du finder den rette motivation og sørger for at kortlægge, hvad dit mål er for træningen – og gerne så specifikt som overhovedet muligt. Hvis du gerne vil komme godt fra start, så kan du finde en række gode råd til at komme i gang med træningen, så du er garanteret, at du starter din træning på det rette grundlag.

Start stille ud og tag små skridt

Der er mange danskere, der sagtens kan finde motivationen til at igangsætte deres træning. Problemet er dog, at de starter hårdt ud og derfor også ender med at brænde ud efter kort tid. Det er meget vigtigt, at du sørger for at starte stille ud og tage små skridt. Du kommer ikke til at nå det hele fra dag ét – og det er du naturligvis nødsaget til at respektere. Des før du ser i øjnene, at du ikke kan ændre din krop eller din kondition i løbet af én dag, des nemmere vil det også være for dig at holde fokus på din træning. Det betyder selvfølgelig også, at du skal lave små ændringer fra dag til dag.

Lav en målbar og konkret plan

Én ting er, at du skal starte stille og roligt ud. Noget helt andet er, at du skal sørge for at lave en holdbar og konkret plan, så du ved, hvad du har udsigt til – og så skal du holde dig til den. Uden en plan, du kan følge skridt for skridt, så du har en idé om din fremgang, så vil du mindske sandsynligheden for, at du ender med at opnå dine mål. Det er – desværre – både urealistisk og svært at opretholde motivationen, hvis ikke du har en plan, du kan følge. Når du udarbejder din plan og dine målsætninger, så er det vigtigt, at du sørger for at den er udarbejdet med fokus på, at dine målsætninger skal være både realistiske, overskuelige og desuden også målbare.

Bliv ved – og giv ikke op

Som tidligere nævnt, så er der – desværre – rigtig mange danskere, der kommer i gang med at træne, men lige så hurtigt, de kommer i gang med at træne, lige så hurtigt ender de med at miste motivationen. Hvis du både sørger for at tage små skridt og holde dig til en meget struktureret og konkret plan, så er der mindre sandsynlighed for, at du ender med at brænde ud. Det ændrer dog ikke på, at der kan forekomme tidspunkter, hvor det bliver hårdt for dig at opretholde motivationen til at gennemføre dine træningspas. Derfor er det også meget vigtigt, at du bruger energi på hele tiden at holde i og ikke give op – succes kommer ikke uden hårde perioder, hvilket du hele tiden skal huske på.

Ros dig selv for din fremgang

Hvis du har store mål for din træning, hvilket f.eks. kunne være, at du skal kunne løbe et halvmarathon inden for et år eller du skal tabe dig 20 kg. indenfor et halvt år, så kræver det selvfølgelig også, at du er både hård og kontant i forhold til din træning. Hvis du glipper et træningspas, så er det også ensbetydende med, at det vil tage dig længere tid at nå dine mål. Derfor er det også særdeles vigtigt, at du sørger for at rose dig selv for din fremgang, så du ikke føler, at det hele ender med at være hårde perioder. Det hele behøver ikke at være surt, for du skal selvfølgelig nyde at træne og du skal samtidig også sørge for at rose dig selv, når du f.eks. når et delmål, hvis du sætter ny rekord på en 5 kilometer-distance eller lignende.