Har du overvejet et vippebræt? Guide til hvad & hvorfor

Har du overvejet et vippebræt/balancebræt? Vippebræt og balancebræt er mere eller mindre den samme ting. Hvis du har brug for at genoptræne eller styrke anklerne, så et et vippebræt det perfekte redskab til at styrke balancen og koordinationen.

Balancetræning er en nødvendighed, hvad end du er ung som gammel. Det kan gøres på mange forskellige måder, men den effektive, nemme og billige er at investerer i et balancebræt. Disse kommer i forskellige typer og priser, hvor du kan finde en oversigt over de bedste vippebræt modeller lige her.

Brug de mange øvelser på vippebræt til at træne din balance og koordination. Hvad er et vippebræt og hvorfor det er perfekt for dig, er, hvad du finder i denne lille guide.

Hvad er et balancebræt/vippebræt?

Hvis du er i tvivl om hvad brættet er, så er det en stor rund plade med en halvkugle på underside. Denne halvkugle er midtpunktet på brættet. Når du stiller du op på brættet, skal du balancerer hvor den runde halvkugle vil vippe alt afhængig af din vægtfordeling.

Et enkelt og billigt redskab der kan ligge under sofaen, sengen, skrivebordet eller i et skab. Men som er god til at sætte dine muskler på arbejde, mens du bruger redskabet. Brug det f.eks. sammen med et hævesænkebord hvis du arbejder ved sådan, eller foran fjernsynet mens du ser Morgen Gymnastik på DR3.

Hvorfor bruge et vippebræt?

Når du bruger et balancebræt, sætter du dine muskler i hofte, ben, knæ og ankler på arbejde. Det at du skal koordinerer balancen, styrker musklerne samtidig med du faktisk også laver reaktionstræning.

Det at du træner balance og koordination er grunden til, hvorfor du skal bruge et vippebræt både til at forebygge og til genoptræning. Her vil det især være velegnet til håndbold-, fodboldudøvere og til folk der måske sidder for meget i løbet af dagen uden den store fysiske udfoldelse.

At et vippebræt kan købes fra 70 kr. og opefter alt afhængig af kvalitet, er også en god grund til hvorfor du bør købe et bræt til brug derhjemme.

Hvem bør bruge balancebræt?

Som skrevet, er det især folk der dyrker sport, hvor knæskader ofte forekommer, der har rigtig god gavn af træningen. Det betyder selvfølgelig ikke, at det ikke også er gavnligt for dig. For alle har godt af at træne balance og koordination. Her kan det være dig der har en elendig koordination eller balance. Eller til dig der ofte lider af ledløse ankler, dårlige knæ, skævhed i ryg eller hvis du bare ønsker stabilitet i bækkenpartiet.

Hvordan træner man?

Som med alt andet, skal du starte stille ud med nye redskaber eller øvelser indtil du vænner kroppen til det. Træning på et vippebræt er dog ret ligetil. Her gælder det først og fremmest om at få føling med brættet, så du bliver stående på det.

Stil dig op med parallelle fødder på brættet. Få følingen og arbejd på at stå vandret så balancen og musklerne trænes. Når du har følingen, kan du begynde at vippe og presse mere på.

Efter en del træning, kan du begynde at presse dig selv med forskellige øvelser som at bøje i knæ, stå på et ben og bøje m.m. Når du er rigtig øvet, kan du begynde at bruge en bold eller andet, som du kan kaste mod en væg og gribe igen; mens du holder balancen på brættet.