Når motion afhjælper smerterne i kroppen

Ondt i ryggen eller lænden kan betyde meget for en persons overordnede velvære. Lider man af smerter i lænd eller ryg, kan arbejdsdagen virke som en lang og sej byrde, og selv fritiden derhjemme har måske ikke længere den samme afslappende virkning, som den engang var karakteriseret af. Men hvad gør man så, når både arbejds- og privatliv påvirkes af daglige gener i form af smerter? Erfaring viser, at motion kan hjælpe til med at afhjælpe smerterne, og være medvirkende til at bringe ny livsglæde tilbage ind i dagliglivet – på arbejdspladsen såvel som derhjemme.

 

Det basale: Hvorfor opstår smerter i lænd og ryg?

At gå rundt med smerter og ondt i ryggen er desværre meget udbredt blandt danskere. Faktisk anslås det, at op imod 80 procent af befolkningen på et tidspunkt i deres liv vil være påvirkede af stærke smerte i ryg eller lænd. Men hvorfor opstår disse smerter hos så stor en del af befolkningen?

 

Selvom man aldrig kan skære alle over én kam, er der en hel tydelig tendens, der gør sig gældende i sammenhængen mellem danskernes smerter og deres daglige liv: Stillesiddende arbejde, og oven i dette ofte også en overvejende stillesiddende fritid. Dette er et symptom på den tid, vi lever i, men er heldigvis et element, der er til at afhjælpe. Dette sker bedst og mest effektivt ved hjælp af bevægelse og motion.

 

Kom i gang med træningen

At afhjælpe sine smerter behøver ikke være svært, og er ikke nødvendigvis lig med en stor og omfattende livsstilsændring. Faktisk kan man ofte starte i det små med helt basale, ofte oversete dele af dagligdagen. Det kan for eksempel være ved at stå op ved skrivebordet, når man arbejder. Selvom disse eksempler virker små, kan de gøre en verden til forskel. Læs mere om lændesmerter på OfficeFit, og find de rette løsninger for dig.