Pas på dit blodtryk

Blodtrykket er et udtryk for, hvor meget væsketryk der er i dit kredsløbssystem og det bliver påvirket af en masse forskellige processer i kroppen, hvor både nyrerne, hjertet og lungerne spiller en rolle i at holde blodtrykket normalt. Når du får målt dit blodtryk, får du opgivet to forskellige tal, der er henholdsvis det systoliske og diastoliske tryk. Det systoliske tryk er det tryk, der findes, når hjertet pumper og er i systole, mens det andet tal, som du får opgivet er et udtryk for det tryk, der findes under diastolen, hvor hjertet slapper af og fyldes med blod igen.

Hvad er det normale blodtryk for mig?

Som tommelfingerregel, bør et normalt blodtryk ligge under 140/90 mm Hg. Det ændres dog med alderen, fordi de store elastiske arterier i kroppen afstives, så blodtrykket naturligt stiger. Det kan også være arveligt, at man har et forhøjet blodtryk, samtidigt med, at det også kan skyldes miljø. Det betyder, at forhøjet blodtryk er en multifaktoriel sygdom ligesom diabetes og cancer. Man kan derfor også påvirke sit blodtryk i en sundere retning, hvis man ved, hvordan man kan påvirke det.

Hold dit blodtryk og hjerte ved lige

Der er mange ting, som du kan gøre, for at holde dit blodtryk på et normalt niveau og det anbefales, at du motionerer dagligt i minimum en halv time om dagen. Derudover skal du holde dig fra saltet og fed mad, fordi saltet trækker væske ud i blodbanen og derved øger blodtrykket ved at øge blodvolumen. Du skal spise så meget frugt og grønt du kan og desuden bør du holde dig indenfor Sundhedsstyrelsens anbefalinger med hensyn til alkohol. Noget af det værste du kan gøre for dit blodtryk, er at ryge. Udover at kunne forhøje dit blodtryk, kan det også være medvirkende til, at du får åreforkalkning, kræft, kol og et hav af andre sygdomme. En af de helt store syndere når det kommer til blodtrykket er desuden stress. Stress er en konstant aktivering af det sympatiske nervesystem, som styrer vores niveauer af kortisol og adrenalin, hvilket også øger blodtrykket.