Pas på ryggen

I Danmark er ondt i ryggen en af de absolut mest udbredte lidelser. Langt de fleste har prøvet at hold ondt i ryg og nakke, og det menes at tæt på en million danskere reelt er plaget af smerterne. Der er naturligvis stor forskel på, hvor store generne og smerterne. Det ændrer dog ikke ved, at det er et nærmest astronomisk højt tal.

Synderen er os selv

Hos mange skyldes rygsmerterne naturligvis hårdt fysisk arbejde, men for mange hundrede tusinde skyldes det mere eller mindre det modsatte. Der er nemlig rigtig mange, der har mere eller mindre stillesiddende arbejder. Arbejder man på et kontor og tænker ikke videre over det, kan man hurtigt komme til at sidde ned 7 timer af sin arbejdsdag. Når man så kommer hjem, laver man måske mad, leger lidt med børnene osv, og ender så i sofaen eller lænestolen. Inden man har set sig om, har man siddet ned i 12-14 timer på et døgn og sovet 8.

Vores kroppe er lavet til at bevæge os, og gør vi ikke det, så går den i forfald – groft sagt. Når vi sidder ned en hel dag, falder ryggen sammen og denne holdning tager vi med os videre så at sige. Det betyder, at mange af os også får en lidt sammensunket holdning, når vi går rundt.

Bevægelse er første skridt

Der er generelt to veje udenom smerter i ryggen i forbindelse med stillesiddenede arbejde. For det første skal du sørge for at bevæge dig. Træning og rygøvelser kan gøre underværker, også selvom du kun bruger 10-15 minutter på dem om dagen. Mere er at foretrække, men hellere lidt end intet. Det bedste er dog at bevæge sig dagligt og få brugt og styrket ryggen.

En rank ryg er nøglen

Udover bevægelse så er der en ting, der er mindst lige så vigtig, og det er at have en rank ryg. Inden for de senere år, er der kommet meget fokus på holdningskorrigerende tøj (som dette), hvilket der er en en god grund til. Hvis man ser logisk på det, så er der potentielt omkring en million potentielle kunder, der døjer med ryggen. Det store spørgsmål er naturligvis, om det virker.

Det holdningskorrigerende tøj groft sagt gør, er at minde en om, at man skal rette ryggen. Det hjælper også med at stimulere musklerne i trækker skuldrene tilbage, hvilket gør at man retter ryggen. Kroppen vil blive mere og mere vant til at have den rette holdning, hvilket vil sørge for at du vænner dig til at sidde rankt op.

Søg professionel hjælp inden smerterne bliver store

Hvis du kan mærke, at det begynder at blive en decideret gene, er det en god ide at søge professionel hjælp. Tag til en fysioterapeut eller en massør og få hjælp til at få løsnet musklerne i ryggen op. Hos en fysioterapeut vil du også kunne få en række øvelser, der vil hjælpe dig.