Sådan behandler du hælspore

Har du smerter i hælen, når du går, løber eller udsætter foden for anden form for aktivitet? Og begrænser smerterne dig i din dagligdag, så du er nødt til at tage diverse forbehold? Så lider du måske af en af de mest udbredte hællidelser  – nemlig hælspore. Ønsker du at vide mere om, hvordan du behandler hælspore korrekt, så bør du måske læse med her.

Slip af med hælspore

Hælspore er en lidelse, som opstår omkring hælen og forårsager smerte i både større og mindre grad, når foden belastes ved for eksempel løb eller blot ved almindelig gang. Lidelsen stammer fra en kalkaflejring på undersiden af hælbenet, som er opstået ved en overbelastning af trædepuden under hælbenet.

Hælspore opstår således ved et mere eller mindre større pres på fodens muskler og ledbånd, og derfor ses lidelsen også oftest hos for eksempel atleter eller motionister, som løber meget og dermed også tager mange afsæt med foden. Lidelsen ses også oftere og oftere hos personer, som i løbet af deres normale dagligdag står meget op og går meget rundt, det være sig for eksempel på arbejdspladsen, samt hos folk som gennemfører en pludselig anden aktivitet, end de er vante til, hvorfor foden og hælen udsættes for anderledes bevægelse og stød.

Det er i særdeleshed foden og hælen, der dagligt udsættes for større gentagne belastninger. Og netop ved gentagelserne er der risiko for, at vævet, som omkranser hælknoglen, vil ende i en betændtfyldt tilstand. Ved en sådan situation vil der typisk opleves stærke smerter af størst smertegrad først på dagen. Smerterne vil således ofte aftage i løbet af dagen, eftersom aktivitetsniveauet øges samt stige i intensitet igen alt efter, hvornår dagligdagen lægger op til mere afslapning og en stilstående tilstand.

For at afdække om du lider af hælspore, vil lægen typisk foretage en undersøgelse, hvor ømhed vurderes ved at foretage et tryk på den forreste indre del af hælen. Herefter vil der hurtigt sprede sig smerter til resten af hælen. For at forebygge og kurere hælspore anbefales værktøjer som for eksempel massage, tape og akupunktur samt korrekt træning og fald på foden, som afdækkes via diverse øvelser. Dog er en af de bedste ting, du kan gøre at ændre på dit fodtøj blandt andet ved at begynde at anvende indlægssåler med ekstra fokus på hælindlæg. Med indlægssåler behandler du ikke blot symptomerne, men du forebygger også selve årsagen til, at du i første omgang fik lidelsen, det er således en god ide at starte tidligt op med behandlingen.

Ved brug af indlægssåler søger du for at komme til at træde korrekt med foden, idet sådanne sørger for en korrekt ergonomisk regulering af både hæl og fod. Du skal undgå hårde underlag ved hælspore, og derfor er der behov for polstring af skoen, således du lander blødt.

Få råd og vejledning

Ønsker du at få råd og vejledning til, hvilke indlægssåler med hælindlæg du skal vælge til både at forebygge og behandle hælspore? Så læs mere om behandling af hælspore.