Sådan optimerer du din træning

Træning er for de fleste ikke en nem ting, og derfor er det virkelig vigtigt at fådet meste ud af den. Mange forsøger sig med løs træning i god tro, men ofte giver det ikke de ønskede resultater eller kan måske ligefrem gøre mere skade end gavn. Ønsker du at optimere din træning, får du her et par gode tips til, hvordan du får hvert træningsset til at tælle.

Find et passende træningsprogram

En essentiel måde at effektivisere træningen påer at følge et program. Før du kan gåi gang med et specifikt træningsprogram er det imidlertid vigtigt, at du sætter dig ned og tænker over dine målsætninger. Vil du have bedre kondition? Ønsker du at tabe de ekstra kilo påsidebenene? Valget af træningsprogram afhænger i høj grad af, hvad du gerne vil have ud af træningen. Klargør derfor dine mål og søg pånettet eller fåhjælp hos en personlig træner, sådu skaber de rette rammer for træningen.

Tag højde for din kost

Et område, som mange overser, er kosten. Din kost er altafgørende for, at kroppen får de byggesten, den har brug for –både for at kunne klare træningen og for at restituere. Træner du hyppigt, men tager dig ikke rigtigt af kosten, modarbejder du med andre ord din træning! Som en hjælp til at komme i gang med den gode kost kan du gøre brug af en kostvejleder i København eller hvor end du måtte befinde dig. Kostvejlederen er en god måde at blive introduceret til den basale viden samt at fåudarbejdet en kostplan, der er skræddersyet til din træning og dine ambitioner.

Husk også at hvile!

Er du fuld af motivation er det kun godt, men det er aldrig en god idéat lade træningen tage overhånd. Særligt hvis du er ny i træningen, er det vigtigt at give kroppen tid til at restituere og altsågenopbygge muskelfibrene, som nedbrydes under træningen. Restitueringstiden afhænger typisk af, hvilken motionsform du vælger, men en god basisregel er at hvile efter 2 træningsdage.