Undgå disse fødevarer når du er gravid

Få styr på hvilke fødevarer, gravide skal undgå, så mor og barn begge vokser under de bedste betingelser.

Der er ganske få ting, du skal undgå, når du er gravid for at sikre, at fosteret vokser optimalt.

Lever og levertran

Undgå lever og levertran, da det kan indeholde meget A-vitamin. For store mængder A-vitamin kan give misdannelser hos fosteret. Du kan godt spise leverpostej.

Alkohol

Undgå alkohol, når du er gravid. Alkohol passerer gennem moderkagen og over i barnet. Det ufødte barn er specielt sårbart over for alkoholens påvirkninger. Hvis du alligevel drikker alkohol, så drik aldrig mere end én genstand i døgnet og ikke hver dag.

Kaffe, te og cola

Drik ikke mere end 3 kopper kaffe om dagen, og begræns mængderne af andre drikkevarer, der indeholder koffein: te og visse læskedrikke fx cola og energidrikke.

Visse rovfisk

Fisk er sundt. De indeholder sunde fedtstoffer og er rige på D-vitamin, jod og selen. Spis gerne forskellige

slags fisk – både de fede som laks, sild og makrel. Og de magre som rødspætter, sej og torsk. Under graviditeten er det særligt vigtigt at overholde opbevaringstemperaturen og holdbarhedsdatoen for rå, koldrøgede og gravede fisk. Spis dem inden for få dage.

Spis ikke mere end 100 g om ugen af de store rovfisk, fordi de kan have et højt indhold af kviksølv. Det er helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og tun (bøf). Du kan godt spise tun fra dåse, fordi de typisk bliver fremstillet af små tunfisk, som indeholder mindre kviksølv.