Crosstrainer

Sådan får du succes med genoptræning

Ligegyldigt din alder, dit køn, din fysiske form og ikke mindst omfanget af din skade – så er ønsket om at komme tilbage i form formentlig stort. Det kræver selv sagt, at du får succes med din genoptræning og at du tager den seriøst. Det kommer vi nærmere ind på i de næste afsnit.

En crosstrainer er vejen frem

En af de ultimativt bedste redskaber til genoptræning er en crosstrainer. Som navnet antyder, så giver det kroppen en slags ”kryds-træning” hvor både arme og ben aktiveres samtidig. Det hele foregår i rolige rullende bevægelser og aktiverer samtidig coremuskulaturen og balancen. En crosstainer er et redskab til cardio, som kan bruges af både raske mennesker og også af mennesker, der er igennem et genoptræningsforløb. Den er skånsom for leddene og giver ikke den samme belastning som for eksempel løb gør.

Crosstrainer til hjemmebrug

Langt de fleste fitnesscentre med respekt for sig selv har op til flere crosstrainer, det er nemlig en glimrende måde at varme kroppen op på inden styrketræning. Men faktisk kan man også sagtens købe mindre crosstrainere til brug i hjemmet.  De findes nemlig i størrelser, så de sagtens kan klemmes ind i et rum i hjemmet – nøjagtig som hvis du køber dig en motionscykel eller et løbebånd. Hvis du har en crosstrainer i hjemmet, så er der i hvert fald ingen undskyldning for ikke at få forbrændt nogle kalorier via en god omgang cardio træning.

Succesfuld træning

Nøglen til succesfuld træning, så vel som genoptræning, er gåpåmod og vedholdenhed. Rom blev ikke bygget på en dag – det samme gælder en stærk, sund og slank krop.  Sæt dig derfor med fordel løbende delmål, så du har noget at gå efter. Hvis du er genoptræning, er målet måske noget så basalt, som at kunne bruge benet optimalt igen. Er kroppen derimod velfungerende, kan målet måske være et vægttab og et mere tonet look. Start med at lave mål, som ikke er alt for urealistiske at overholde. Sig for eksempel til dig selv, at du træner hver anden dag. Hvert træningspas starter med 10 minutter i moderat tempo på crosstraineren, så 45 minutters styrketræning, så 10 minutter i hurtigt tempo på crosstrainer og til sidst en god gang styrketræning. Inden du ser dig om, har du klaret en hel times træning og forbrændt en masse kalorier. Over tid kan du så øge på træningstiden og mængderne af træningspas, men gå roligt til værks, så du ikke brænder dig selv ud og hurtigt mister gejsten.

Endelig bør du tænke nøje over den koster, du indtager. En tur på en crosstrainer har nemlig en meget lille effekt, hvis du propper dig med usund mad. Husk den gyldne regel for at opnå vægttab: Forbrænd flere kalorier end du indtager. Det er et simpelt regnestykke, som du altid bør tage udgangspunkt i. Heldigvis findes der jo mange sunde, mættende og velsmagende madvarer her i landet. God træning og god fornøjelse!