Er støj lig med stress?

Vi lever i dag i en verden, hvor mange mennesker er i gang hele tiden. Yoga og mindfulness vinder meget frem i disse år. Og det gør begge dele sandsynligvis netop, fordi mange mennesker oplever at ”være på” og i gang i alle deres vågne timer. En naturlig modreaktion har sandsynligvis nok været at skabe en trend, der handler om det modsatte – at være nærværende, at fokusere og slappe af i krop og sind… At opbygge krop og sind, frem for at udnytte deres ressourcer.

Noget af det, der presser mange mennesker er det, at vi hele tiden er omgivet af andre mennesker og deres aktiviteter og ønsker om at være i kontakt med os – ofte flere på én gang, om det er fysisk eller digitalt. Det er støj. Både fysisk støj og mental støj. Den fysiske støj opstår, når vi står i supermarkedet fredag eftermiddag sammen med resten af byens befolkning. Den fysiske støj opstår også for børnene i en børnehave eller i aulaen i en skole eller SFO. Den mentale støj opstår, når voksne prøver at arbejde imens flere kolleger henvender sig om andre ting eller når de prøver at arbejde derhjemme med to syge børn. For børn opstår støjen også fx når forældre lader dem se fjernsyn, imens de skal lave lektier eller forsøger at føre en samtale med dem, imens man handler. Nogen af dem, der i dag oplever mest mental støj, er den yngre generation. De er vokset op med, at der er ”adgang til dem 24/7”. Dvs. at de næsten konstant – dag og nat – er i gang med en eller flere samtaler med mennesker, som de ikke en gang er fysisk sammen med. Det kan være på sociale medier, sms eller andet digitalt.

De to former for støj er – i deres natur – forskellige. Derfor skal de også mindskes med forskellige metoder. Den mentale støj mindskes ved at fravælge medier eller beslutte sig for, hvornår man er ”offline”. Det er bl.a. blevet trendy for nogen aldersgruppe at tage ”digitale detoxes” fx i ferier. Den fysiske støj er på sin vis nemmere, med værktøjer, at mindske – men omvendt er det jo svært at ændre særligt meget på, fordi man ikke kan fravælge skole, børnehave, arbejde eller supermarkeder – eller hvor støjen nu opstår. Men noget af det, man kan gøre er at ”isolere sig”, når man har brug for det og det er socialt acceptabelt – med fx headsets, som kan hjælpe på koncentrationen på arbejdet. Til fx arbejdspladser, daginstitutioner og andere steder med mange mennesker i samme rum, findes der Noise Guides som måler den fysiske støj og gør opmærksom på det, når et acceptabelt niveau er overskredet.